New Sarkari Yojana List 2023 (नई सरकारी योजनाओं की सूची)

New Sarkari Yojana List 2023 (नई सरकारी योजनाओं की सूची)

प्रधानमंत्री मोदी एवं विभिन्न राज्य के मुख्यमंत्री द्वारा शुरू की गयी सभी योजनाएं, केंद्र व राज्य सरकार की योजनाएँ 2023, सरकारी योजना हिंदी और अंग्रेजी में योगी योजना वेबसाइट पर

WB Bangla Awas Yojana List 2023 | West Bengal বাংলার আবাস যোজনা Beneficiary Details

West Bengal government released Bangla Awas Yojana List 2023 which can be downloaded in PDF format. You can also check Bangla Awas Yojana List online which is similar to PMAY Gramin list for West Bengal. You can also check IAY/PMAY-G Beneficiary and SECC family member details to find your details as Bangla Awas Yojna beneficiary.

This BAY scheme with the objective of addressing housing needs in the rural areas aims at providing a pucca house, with basic amenities, to all houseless households and households living in kutcha and dilapidated house, by 2024 with a minimum unit (house) of 25 sq. m including a dedicated area for hygienic cooking.

About বাংলার আবাস যোজনা 2023

বাংলার আবাস যোজনা (BAY) এর মূল উদ্দেশ্য হল, - দরিদ্র সীমার নীচে বসবাসকারি ব্যক্তি যারা গৃহহীন বা কাঁচা অর্থাৎ মাটির বাড়িতে বসবাস করেন তাদের একটি পাকা বাড়ি নির্মাণের জন্য আর্থিক সুবিধা প্রদান করা, যাতে করে একজন দরিদ্র ব্যক্তি পাকা বাড়িতে বসবাস করার সুবিধা ও স্বাচ্ছন্দ্য লাভ করতে পারেন। 

Who are Beneficiaries of Bangla Awas Yojana

এই প্রকল্পের মাধ্যমে আগামী 2023 সালের মধ্যে দারিদ্র সীমার নিচে বসবাসকারী প্রত্যেক পরিবারকে পাকা বাড়িতে বসবাস করার সুবিধা প্রদানের কর্মসূচী গ্রহণ করা হয়েছে। SECC (Socio Economic Cast Census) তালিকা থেকে উপভোক্তা নির্বাচিত হন। 

Installments under WB Bangla Awas Yojana

প্রতিটি উপভোক্তাকে তাদের নিজের বাড়ি নিজে প্রস্তুত করার জন্য বর্তমানে তিনটি কিস্তিতে ১,২০,০০০/- (এক লক্ষ কুড়ি হাজার) টাকা প্রদান করা হয়। প্রথম কিস্তিতে ৪৫,০০০/- (পঁয়তাল্লিশ হাজার) টাকা যার মাধ্যমে বাড়ির জানালা পর্যন্ত নির্মাণ, দ্বিতীয় কিস্তিতে ৪৫,০০০/- (পঁয়তাল্লিশ হাজার) যার দ্বারা বাড়ির লিন্টেল লেভেল পর্যন্ত নির্মাণ, তৃতীয় এবং সর্বশেষ কিস্তিতে ৩০,০০০/- (ত্রিশ হাজার) টাকা যার মাধ্যমে বাড়ির ছাদ ও জানালা, দরজা, প্লাস্টার সহ বিভিন্ন গুরুত্বপূর্ণ নির্মাণ কার্য সম্পন্ন করা হয়। 

Area of House in Bangla Awas Yojana

নির্মিত গৃহটির এলাকার ন্যুনতন পরিমাপ ২৫ বর্গমিটার বা ২৭০ বর্গফুট হতে হবে। 

Disbursement of Funds in Bangla Awas Yojana

প্রতিটি কিস্তির অর্থ উপভোক্তার নিদিষ্ট ব্যাঙ্ক আযাকাউন্টে এফ.টি:ও. (Fund Transfer Order)-এর দ্বারা সরাসরি প্রদান করা হয়। প্রতিটি কিস্তির কাজ তদারকির জন্য সরকারী আদেশনামা অনুযায়ী পঞ্চায়েতের আধিকারিকগণ প্রয়োজনীয় ব্যবস্থা গ্রহণ করে থাকেন। বাড়ির নির্মাণ কার্য শেষ হওয়ার পর উপভোক্তার নাম ও আর্থিক বৎসর উল্লেখ করে প্রকল্পটির নাম বাড়িটির দেওয়ালে লিপিবদ্ধ করা হয়।

Progress of Bangla Awas Yojana

বাংলার আবাস যোজনাকে সাফল্যের সাথে রূপায়ন করে চলেছে। এই জেলায় ২১৫ টি গ্রাম পঞ্চায়েতে স্থায়ী অপেক্ষমান তালিকা (পারমানেন্ট ওয়েট লিষ্ট) প্রস্তুত করা হয়েছে এবং এই তালিকা থেকে রাজ্য দ্বারা নির্ধারিত কোটা অনুসারে ২০১৬-১৭ আর্থিক বৎসরে ২৯,৩১৪ জন ও ২০১৭-১৮ আর্থিক বসের ৩২,৪৯০ জন ওবং ২০১৮-১৯ আর্থিক বৎসরে ৫০,১৮৫ জন অর্থাৎ উক্ত প্রকল্পটি প্রারস্তিক লগ্ন থেকে এখনো পর্যন্ত ১,১১,৯৮৯ জন উপভোক্তা নিজ বাড়ি নির্মানের জন্য আর্থিক সুবিধা প্রদান করা হয়েছে, যার মধ্যে এখনো পর্যন্ত ১০৫,৩৬৬ জন (৯৪ শতাংশ) উপভোক্তা নিজ বাড়ি নির্মানের কার্য শেষ করে পাকা বাড়িতে বসবাস করার সুবিধা ও স্বাচ্ছন্য উপভোগ করছেন এবং বাকি ৬,৬২৩ জন (৬ শতাংশ) উপভোক্তারাও তাদের বাড়ি নির্মানের কাজ প্রায় শেষ করে ফেলেছেন। এম.জি.এন.আর.জি.এস প্রকল্পের তরফ থেকে মোট ৯০ দিনের মঞ্জুরী প্রদান করা হয়। 
Hence, the West Bengal government aims to provide housing benefits to poor people in rural areas through the implementation of Bangla Awas Yojana.

WB Bangla Awas Yojana List 2023

The Bangla Awas Yojana was initiated from 2016-2017 financial year and since then it is successfully running in all the districts of the state. A Permanent wait list (PWL) was prepared from Socio-Economic Caste Census 2011 data. The beneficiaries of the programme are selected from the PWL for PMAY Gramin which is oftenly called as Bangla Awas Yojana List. This list will be similar to PMAY-G list (House progress against target financial year) for West Bengal. Check IAY/PMAY-G beneficiary and SECC family member details in West Bengal - Bangla Awas Yojana Beneficiary Details

The whole implementation process and selection of beneficiary is done through an online software-based MIS system named AwaasSoft. 

WB Rural Housing Scheme (PMAY Gramin in West Bengal)

This scheme with an objective of addressing housing needs in the rural areas aims at providing a pucca house, with basic amenities, to all houseless households and households living in kutcha and dilapidated house, by 2024. In West Bengal Rural Housing Scheme, pucca ghar will be provided with a minimum unit (house) of 25 sq. m including a dedicated area for hygienic cooking. 

Unit Assistance in PMAY Gramin Yojana West Bengal

The unit assistance for each beneficiary is 1.2 lakhs and 1.3 lakhs for difficult areas. There is provision of 90/95 person days of unskilled labour wage under MGNREGA for construction of house, over and above the unit assistance. The unit cost (house) assistance is shared between central and state governments in the ratio of 60:40. 

The unit assistance (fund) is being disbursed to the beneficiaries in 3 instalments i.e 1st installment: Rs. 60,000/- 2nd installment: Rs. 50,000/- and 3rd installment: Rs. 10,000/- and for IAP districts /difficulties areas it is Rs. 60,000/- 2nd instalment: Rs. 60,000/- and 3rd instalment: Rs. 10,000/-.

Important Links

Data about Bangla Awas Yojana is taken from https://burdwanzp.org/schemes?id=1&session=17
Data for PMAY Gramin in West Bengal is taken from this link 
Link to Check WB Rural Housing Scheme details - http://www.wbprd.gov.in/HtmlPage/schme_view.aspx 
Old Website for Department of Panchayats and Rural Development, West Bengal - http://www.wbprd.gov.in/
New Official Website for Department of Panchayats and Rural Development, West Bengal - https://prd.wb.gov.in/

Post a Comment

0 Comments